
In welke mate heeft technologie invloed op jouw smartphone gebruik?
De mate dat je je smartphone gebruikt heeft te maken met jou als persoon. Wil je graag je mening verkondigen en delen op Twitter of vind het fijn om bekende mensen te volgen op Instagram. Naast de persoon en de omgeving, is ook de technologie in relatie tot de smartphone bepalend voor on
gedrag. Technologie kan sterke invloed hebben op ons gedrag. We weten over de werking van technologie op ons gedrag en in welke mate dit invloed over onze gezondheid nog niet zo veel. Het is ook nog maar kort geleden dat internet en dat we een mobiele telefoon in onze samenleving kwam. In de video van Frans Bromet is goed te zien hoe toen over een mobieltje gedacht werd. “Dat gaat helemaal niks worden”, twee decennia later weten wij wel anders.
Technostress
Een laatste begrip in de literatuur dat interessant is om te benoemen met betrekking tot uitstelgedrag is technostress. Technostress wordt gedefinieerd als stress die een persoon ervaart naar aanleiding van het gebruik van informatie- of communicatietechnologie, waaronder sociale media (Tarafdar, Cooper, & Stich, 2017) De term is onder te verdelen in twee grote onderdelen: stressors (technostress veroorzakers) en strains (technostress gevolgen). Op het gebied van sociale media sites ervaren velen gebruikers stress, omdat gebruikers een constante overvloed aan push meldingen krijgen en een kijkje kunnen nemen in de verheerlijkte levens van andere gebruikers’ (Krasnova et al., 2015). De constante vloed aan meldingen, geluiden, berichtjes kan ervoor zorgen dat je een overbelasting aan prikkels gaat ervaren wat resulteert in stress. De meldingen kunnen er ok voor zorgen dat het concentratieniveau omlaag gaat. De aandacht naar een gesprek of je studie kunnen afdwalen door de meldingen. Al met al zijn er verschillende psychologische constructen die zouden kunnen verklaren dat sociale media zouden kunnen bijdragen aan het uitstelgedrag van studenten. Probeer voor jezelf eens de vraag te beantwoorden, als je vaak studiewerk uitstelt waarom je dit doet. Probeer begrippen die je hier in de Fitphone voorbij ziet komen te koppelen aan je eigen dagelijks leven.
Algoritmes
Dit fenomeen wordt in de online onderzoekswereld de uitwerking van algoritmes genoemd. Algoritmes zijn de meldingen, de gekozen content en de gegeven publiciteit die online platformen organiseert. Op het moment dat jij even met je eigen wereld en gedachten wilt bezig zijn kun je daarom goed terecht bij online platformen, daar zal je bevestiging van je eigen gevoelens en visies kunnen terugvinden. Bijvoorbeeld Netflix of TikTok weten al welke films, filmpjes bij jou passen en gaan deze automatisch bij je aanbieden. Hierbij krijg je een prettig gevoel en zal je langer gebruik maken van deze platform door nog een filmpje te gaan bekijken wat voor jou is aangeboden. De documentaire The Social Dilemma’(Netflix) geeft een mooi kijkje achter schermen hoe algoritmen werken en hoe technologie ons kan beïnvloeden.
The Social Dilemma
De documentaire film The Social Dilemma ging in 2020 in premiere en is gemaakt door Orlowski & Rhodes. In deze film wordt de negatieve invloed van sociale media op de maatschappij getoond en welke schade zij hebben aangericht. De makers laten zien op welke manier sociale media gebruikt worden om over de rug van gebruikers en hun gegevens geld te verdienen. De film laat ook zien hoe gebruikers verslaafd raken aan sociale media. The Social Dilemma legt uit dat sociale media platforms verdienen aan de aandacht die gebruikers geven aan advertenties en aan de verkoop van gegevens van gebruikers. Dit maakt dat het voor de platforms winstgevend is als gebruikers veel tijd spenderen op het platform. Het bedrijfsmodel van de sociale media moet ervoor zorgen dat adverteerders zo succesvol mogelijk zijn. In het design van de platforms wordt zulke psychologische
kennis verwerkt, zodat de gebruiker zo veel en zo lang mogelijk op het sociale media platform zit. Het binden van de gebruikers aan de platforms voor meer betrokkenheid en door middel van bijvoorbeeld meldingen wordt growth hacking genoemd. Dit houdt het hacken van de psychologie van mensen in. De psychologische kennis wordt gebruikt om mensen meer tijd te laten spenderen op het platform. Andere voorbeelden van growth hacking zijn het gebruik kunnen maken van emoticons, like knoppen en het bericht dat iemand aan het typen is voordat het bericht zelf is binnen gekomen. In de film wordt deze manier van het opbouwen van een verslaving verder uitgelegd. Er wordt verteld dat mensen een biologische noodzaak hebben om een band te vormen met andere mensen en dat dit het hormoon dopamine beïnvloedt binnen de beloningsweg. Sociale media zorgt ervoor dat je connecties met anderen kunt maken, wat zorgt voor dopamine en dopamine is op zijn beurt verslavend. Ook zoeken mensen op sociale media naar bevestiging in de zin van bijvoorbeeld likes en reacties wat zorgt voor een beloning. De documentaire gaat voornamelijk over de generaties van jongeren sinds 1996. Er wordt beschreven dat die jongere generaties steeds angstiger, kwetsbaarder en depressiever is dan voorgaande generaties. Ook zou
de generatie vanaf 1996 minder risico’s nemen, minder snel hun rijbewijs behalen, minder snel op date gaan en minder snel een relatie aangaan. Ook zou de generatie vanaf 1996 minder aandacht hebben voor hun huiswerk.