
Identiteit en smartphone?
Identiteit is een complex begrip en vaak wordt vergeleken met persoonlijkheid van iemand. Het
gaat dan om eigenschappen, kenmerken van iemand maar ook persoonlijke overtuigingen, waarden die iemand heeft. Naast persoonlijke identiteit heb je ook sociale identiteit waarbij je jezelf ontwikkelt met anderen zoals je gezin, school en vrienden. En identiteit ontwikkel je door het contact dat je hebt met anderen of door het gebruik van je smartphone.
Zelfbeeld
Zelfbeeld is een aspect van identiteit. In de literatuur is veel discussie over de definitie van
zelfbeeld. Er worden meerdere definities gebruikt voor hetzelfde begrip,
daardoor kan er veel onduidelijkheid ontstaan over wat er met de term zelfbeeld
bedoelt wordt. (Graef, 2012) De meest voorkomende aanduiding is: het beeld dat
je over jezelf hebt gevormd in de loop van je leven. (De Neef, 2010) Maar daar
zitten twee kanten aan. De ene kant is zaken die je over jezelf ‘weet’, zoals: je kwaliteiten en je kenmerken.
Aan de andere kant heb je de beoordeling van jezelf als persoon. (De Neef, 2010)
Zelfbeeld wordt ook wel gedefinieerd als de perceptie van je eigenschappen en
vaardigheden, en in hoeverre je deze waardeert. (Solomon, 2013 | Graef, 2012)
Remmerswaal maakt onderscheid tussen twee soorten zelfbeeld, namelijk het uiterlijke zelfbeeld en het privézelfbeeld. Het uiterlijke zelfbeeld is op zoek naar de acceptatie van
anderen en bestaat vaak uit een gunstige versie van zichzelf die hij naar anderen
wil presenteren. Ook zelfpresentatie in sociale media past in dit beeld, hier
creëert men zelf een identiteit in de hoop geaccepteerd te worden en erbij te
horen.
Daarachter ligt het privézelfbeeld, die alleen getoond wordt aan degene die de persoon het best
kennen. Deze wordt alleen getoond wanneer men zich veilig voelt, want tot dit
zelfbeeld behoren de onzekerheden en twijfels van iemand (Remmerswaal, 2005).
Ook is er sprake van een positief en een negatief zelfbeeld. Iemand met een
positief zelfbeeld is ervan overtuigd dat hij een waardevol en goed persoon is.
Iemand met een negatief zelfbeeld hoeft zich hier niet bewust van te zijn, maar
word hier wel door beïnvloed.
De opkomst van sociale media en het gebruik hiervan levert een bijdrage aan de vorming van een
identiteit en het zelfbeeld (Schouten, Valkenburg, & Peter, 2007). Jongeren
die veel uren per dag aan sociale media besteden kunnen problemen krijgen met
hun zelfbeeld. Dit heeft te maken met het feit dat jongeren zichzelf opwaarts
vergelijken ten opzichte van anderen op sociale media (Vogel, Rose, Roberts
& Eckles, 2014; Jan, Soomro & Ahmad 2017). Ook onderzoek van het Higher
Education Policy Institute bevestigd dat het veelvuldig gebruik van sociale media
een negatieve impact heeft op iemands zelfbeeld kan hebben, ook dit door de
vergelijking met anderen (Higher Education Policy Institute, 2017).
Om een duidelijker antwoord te krijgen op de vraag of internetgebruik een effect heeft
op iemand zijn zelfbeeld, moet er onderscheid gemaakt worden tussen sociaal
internet en niet-sociaal internet. Het zelfbeeld wordt namelijk meer beïnvloed
door sociaal internetgebruik dan door informatief internetgebruik (Valkenburg,
Peter & Schouten, 2006). Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de
correlatie tussen sociale mediagebruik en zelfbeeld en men weet nog maar weinig
over de factoren die de relatie tussen sociale mediagebruik en zelfbeeld kunnen
beïnvloeden (De Vries, 2014).
Uit onderzoek blijkt echter dat er een significante correlatie bestaat tussen het plaatsen
van selfies en een negatief zelfbeeld. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat
het lichaamsbeeld van jongeren beïnvloed wordt door het problematisch gebruik
van sociale media (Boursier, Gioia, Griffiths, 2020). Negatieve reactie op de sociale
media ‘posts’ of selfies kunnen ook van negatieve invloed zijn op het zelfbeeld
van jongeren (Neira & Barber, 2014). Eerder werd problematisch sociale
mediagebruik besproken, ook dit kan van invloed zijn op het zelfbeeld van
jongeren.
Een persoon met een lager zelfbeeld zou namelijk Facebook op een andere manier kunnen gebruiken dan iemand met een hoger zelfbeeld en zich meer blootstellen aan opwaartse
vergelijking (Vogel et al., 2014). Een andere theorie is de sociale
vergelijkingstheorie van Leon Festinger, deze theorie gaat ervan uit dat mensen
hun prestaties, gevoelens en meningen vergelijken als een vorm van
zelfverkenning (Vonk, 2013).
In de podcast ‘Schermtijd’ van maakte studente Mare Nooijen van Fontys Toegepaste psychologie in 2021 vier afleveringen over ervaringen met betrekking tot Instagram
Aflevering 1
Opgroeien zonder social media
Aflevering 2
De invloed van je zelfbeeld
Aflevering 3
Actief en passief gebruik van Instagram
Aflevering 4
Het verwijderen van social media