Studie rendement en smartphone
Smartphones en sociale media verminderen studierendement
Steeds meer onderzoek toont aan dat het gebruik van smartphones en sociale media negatieve effecten heeft op het studierendement van studenten. Vooral niet-academisch gebruik, zoals het scrollen door social feeds tijdens lessen of zelfstudie, leidt tot afleiding, concentratieproblemen en lagere cijfers (Amez, Vujić, De Marez, & Baert, 2019; Giunchiglia et al., 2020).
Studenten die veel tijd besteden aan sociale media scoren gemiddeld slechter op tentamens en hebben een lager slagingspercentage dan studenten die hun telefoon minder gebruiken (Amez et al., 2019). Dit komt onder andere doordat multitasking met de telefoon de opname en het onthouden van lesstof vermindert (Lammers & Besseling, 2023). Daarnaast ervaren veel studenten stress en onrust wanneer ze hun smartphone niet binnen handbereik hebben, wat ook hun concentratie en welzijn negatief beïnvloedt (Wood et al., 2018).
Hoewel smartphones educatief ingezet kunnen worden, is het belangrijk dat studenten, docenten en scholen samen afspraken maken over bewust en gecontroleerd gebruik. Kleine maatregelen zoals korte telefoonpauzes blijken al te helpen om afleiding te verminderen en de leerprestaties te verbeteren (Elting, 2024).